Hubnutí po čtyřicítce I. část

V období klimakteria dochází k vyhasínání produkce ženských hormonů estrogenu a progesteronu a to často vede k nevyhnutelným změnám v rozložení a ukládání tuku v těle. hubnutí po čtyřicítce

Ženy se zakulacují, a to zejména v oblasti břicha a pasu.

Jedním z důvodů je fakt, že ruku v ruce s hormonálními změnami dochází také ke změnám chuti.

Zatímco dříve ženy chránily hormony před škodlivým cholesterolem, nyní jsou mu vydány napospas. A to je také důvod, proč v pozdějším věku postihují ženy srdečně-cévní choroby častěji než muže.

A když k tomu přidáme sníženou pohybovou aktivitu následkem nepříjemných průvodců menopauzy (únava, bolesti hlavy, kloubů, nespavost, deprese, pocení nebo návaly horka), je jasné, že být svěží, zdravé a štíhlé není v této době života právě jednoduché.

Začarovaný kruh?

Pokud trpíte návaly, pocením a vysycháním sliznic, vyhledávejte fytoestrogeny. Jde o přírodní rostlinné hormony, které mají podobné účinky jako lidské. Najdeme je především v sóje. Její konzumací můžeme přispět i ke snížení cholesterolu v krvi.

Se ztrátou hormonů dochází často k osteoporóze. Z tohoto pohledu je nejvýhodnější konzumace mléčných výrobků. Doporučuje se přijímat minimálně 1000 mg vápníku denně. Více o této problematice najdete v článku Osteoporóza aneb chyťte zloděje kostí

Suchá kůže, zhoršená kvalita vlasů a nehtů i bolesti v prsou mohou vypovídat o nedostatku vícenenasycených mastných kyselin omega 6 a omega 3. Obsahují je především rostlinné tuky, ale také ryby, semínka a oleje (řepkový a slunečnicový).

Pravděpodobnost srdečního infarktu či mozkové mrtvice je v menopauze kvůli nižšímu ochrannému účinku ženských hormonů vyšší. Proto je třeba omezit celkové množství konzumovaných tuků a preferovat tuky rostlinného původu. Hladinu cholesterolu pomáhá také snížit vláknina.



Jak má vypadat jídelníček?

Měl by odpovídat individuálním potřebám. Všeobecně lze říci, že by měl obsahovat dostatek ovoce a zeleniny, luštěnin, ryb a libového masa. Používané tuky by měly být kvalitní a rostlinné. Den je třeba zásadně zahajovat snídaní.

Další zajímavé informace najdete v článcích: Hubnutí po čtyřicítce II. a Hubnutí po čtyřicítce III.

Právě v období po 40. roce věku je velmi důležité, aby jídelníček splňoval Vaše osobní hodnoty. I jediná chyba může být příčinou toho, proč váha nejde dolů.

Cílem takového jídelníčku má být zdravé a trvalé hubnutí, které Vás baví. Více na: Můj stravovací plán