Hubnutí po čtyřicítce II. část

Po čtyřicátém roce věku (samozřejmě je to velmi individuální) dochází u ženy ke dvěma zásadním obdobím - klimakteriu a menopauze. Tyto pojmy jsou často zaměňovány nebo považovány za synonyma. Co je tedy co?

Klimakterium je období v životě ženy, kdy dochází k postupnému vyhasínání činnosti vaječníků a produkce pohlavních hormonů. K poklesu nedochází rovnoměrně a tento děj je provázen mnohdy i výraznými výkyvy, což se projevuje velice pestrými tělesnými i dušeními příznaky. Trvá průměrně 12 let, ale individuální rozdíly jsou značné. Začátek nastává obvykle mezi 42. a 45. rokem věku. Mezi první známky patří poruchy mestruačního cyklu.

Menopauza je poslední menstruace. Lze ji bezpečně zjistit až po roce, v němž se již nedostavilo krvácení.

Úprava jídelníčku

Méně tuků ... Hlavním bodem změny jídelníčku je snížení konzumace tuků s nasycenými mastnými kyselinami (např. maso a masné výrobky) na úkor tuků s nenasycenými mastnými kyselinami (rostlinné oleje).

... i sacharidů: snížit je třeba zejména příjem jednoduchých sacharidů, tedy hlavně cukru, sladkostí, dortů a sladkého pečiva.

Jak už jsme zmiňovali v I. článku, je důležité, aby jídelníček obsahoval dostatek vápníku, protože jedním z onemocnění, kterým je žena ve vyšším věku ohrožena, je osteoporóza - tedy nebezpečné řídnutí kostí. Více o této problematice najdete v článku Osteoporóza aneb chyťte zloděje kostí



Pohyb v aerobním režimu

Kromě vápníku je ale pro správné fungování pohybového ústrojí nezbytný pohyb. Pokud totiž nefungují svaly, ostatní části těla si nevystačí.

Ve vyšším věku je nejlepším sportem rychlá chůze, plavání, případně jízda na kole.

Organismu, zejména pak srdci, nejlépe pomáhá, pokud sportujete v tzv. aerobním režimu. Ale jak ho zjistit?

Nejprve si spočítejte svoji přibližnou maximální tepovou frekvenci. Tu orientačně určíte tak, že od čísla 220 odečtete svůj věk. Poté si z hodnoty maximální vypočtete rozmezi 50%-70%. V těchto hranicích pak při pohybových aktivitách setrvávejte.

Pohyb prospěje nejen tělu, ale i psychice a zlepšení imunity. A se zdravějším tělem i pozitivnějším myšlením zase lépe zvládnete období klimakteria.

Další zajímavé informace najdete v článcích: Hubnutí po čtyřicítce I. a Hubnutí po čtyřicítce III.

Právě v období po 40. roce věku je velmi důležité, aby jídelníček splňoval Vaše osobní hodnoty. I jediná chyba může být příčinou toho, proč váha nejde dolů.

Cílem takového jídelníčku má být zdravé a trvalé hubnutí, které Vás baví. Více na: Můj stravovací plán