Jídelníček pro diabetiky

Potraviny, po kterých Vám hladina cukru nevyletí během pěti minut do výšin, jsou vhodné pro každého.

Jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem jako prevenci vzniku diabetu 2. typu doporučuje i WHO (Světová zdravotnická organizace).

Pomalý vzestup a pokles hladiny glukózy je prostě ideální stav.



Jak na to?

Po dávkách

Pokud jíte potraviny s nízkým GI, nemáte tak brzy hlad. Patříte-li k "emo" jedlíkům, kteří zajídají stres, hlídejte si velikost porcí.

Správné bílkoviny a zdravé tuky

Vyhněte se transmastným kyselinám ze smažených potravin a polotovarů, omezte množství nasycených kyselin. Dopřejte si libové maso, nízkotučné mléčné výrobky a olivový nebo řepkový olej, semínka, ořechy, avokádo a ryby.

Neškrobeně

Jezte jakoukoli zeleninu tak často, jak se Vám zachce. K bramborám si vždy dejte bílkoviny, vlákninu nebo tuk, aby se GI snížil. Co naopak můžete, ikdyž opatrně, jsou sladké brambory nebo rýže.

Vláknitá vláknina

Jablka, hrušky, broskve, bobulovité ovoce, citrusové plody a další ovoce pocházející z chladnějších oblastí má nižší GI než tropické, jako je ananas nebo banány. Pozor: Čím zralejší ovoce, tím vyšší je jeho GI!

Ruku v ruce ...

akmile jíte potravu obsahující sacharidy, doplňte ji jídlem s obsahem tuku a/nebo bílkovinami, které mají nízký GI. Jinak byste své tělo jen "štosovali". Když ale k sacharidům přidáte bílkovinu nebo tuk, potrava se vstřebává daleko pomaleji. Do krve se tak vyplaví mnohem méně glukózy. Příkladem vyvážené potraviny je například sendvič z celozrnného chleba se šunkou či tuňákem.

Vymíláme nízko

Výrazně omezte bílou mouku. Dopřejte si množství celozrnných potravin. Čím blíže k přírodě, tím lépe. Dáváte-li přednost kupovanému chlebu, zkuste variantu s podílem celých zrn. Stejným způsobem přistupte k rýži. Dopřejte si raději basmati, hnědou nebo černou variantu.

Trocha špaget nezaškodí

Ikdyž je v těstovinách škrob, těsto obsahuje i molekuly bílkovin - ale jen v případě, že si je uvaříte "al dente". Trávení převařených špaget nutí tělo, aby zapojilo všechny rezervy. Cukr rovněž vyskočí rychleji a více. Pamatujte si, že jedna porce velká asi jako hrneček je akorát. Žádné přidávání! Jinak glukóza vyletí a ... zbytek příběhu znáte! Další dvě třetiny jídla by se měly odehrávat ve znamení zeleniny a libového masa - nejlépe krůtího nebo z mořských plodů.

Ani protřepat, ani nemíchat!

Míchané drinky jsou zapovězené. Omezení platí i na 100% džus. Toho byste si měli dopřát maximálně skleničku denně a ještě raději ředěného vodou.

Další zajímavé informace najdete také v článku Dieta pro diabetiky a Jaké údaje musí být na potravinách.

Potřebujete si upravit či stabilizovat hladinu glykemie, ale nevíte, jak si svůj jídelníček správně sestavit, aby splňoval zdravotní kritéria, ale zároveň obsahoval chutná jídla?

Ukážeme Vám, že i jídelníček diabetika (který může být zároveň zaměřen i na snížení váhy) může být jednoduchý, zdravý, ale zároveň obsahovat zajímavá a chutná jídla.

Více na: Jídelníček pro diabetiky